czwartek, 18 września 2014

Recepta na dobre wychowanie

Spędzało mi to sen z powiek gdy oczekiwałam na przyjście na świat Tristana.
Czy będę dobrą Mamą? Czy Tristan będzie szczęśliwym dzieckiem? Czy podołam jego wychowaniu?

Po sześciu latach jego życia mam pewność, że wszystkie (powiedzmy) decyzje względem jego które podjęłam były słuszne. Oczywiście finalny sąd nastąpi za jakieś 20 / 30 lat gdy mój syn będzie dojrzałym człowiekiem i miejmy nadzieję szczęśliwym. Bo to moim zdaniem mogę uznać za wyznacznik dobrego wychowania. 
Nie podejmuję tematu Jaśminy, bo z nią nie miałam  zagwostek tego typu.

Do rzeczy! 

1. Nie ma jednej recepty na wychowanie dziecka. Ile dzieci, tyle rodziców i sposobów aby przekazać "to" co przekazać chcemy. Myślę, że każdy rodzic najlepiej zna swoje dziecko i rady innych mało kiedy skutkują. 

2. Dawanie dobrego przykładu

Po prostu, jesteśmy wzorem dla naszych dzieci  i przekaz niewerbalny jest bardziej wiarygodny niż werbalny.

3. Sukces tkwi w szczegółach 

Czasami małe problemy z dzieckiem mogą przerodzić się w regularną wojnę. Wtedy do akcji wkroczyć musi wyobraźnia rodzica który, znajdzie sposób jak podejść dziecko, jak opowiedzieć mu historię która go urzeknie i sprawi, że już więcej nie rzuci się na ziemię w sklepie i w epileptycznym szale będzie wykrzykiwać nazwy lego które są mu niezbędne do godnego życia. Zdaję sobie z tego sprawę, że czasami ma się deficyt cierpliwości i wtedy pozostaje jedynie  liczyć do 10. Ale pewnie większość przybije mi pionę że resztką sił warto z siebie wykrzesać inwencję w celu zażegnania konfliktu. Bo później okazuje się, że to było takie proste!


4. Czas. 

Bez poświęconego czasu na wychowanie nie ma mowy o wychowaniu. Bo jest to świadome działanie nakierowane na ukształtowane małego człowieka.
Żadne pieniądze, żadne zabawki, słodycze inne przekupstwa nie przyniosą takiego efektu jak poświęcony czas. Czas na rozmowę, na bliskość, na bycie ze sobą.

5. Miłość

Dużo pisać nie muszę. Bez miłości nie ma dobrego wychowania. Bez miłości nie można wychować szczęśliwego człowieka. Nie szczędźcie czasu na miłość i nie szczędźcie miłości w zamian za inne uciechy. Nie ma nic ponad miłość lepszego!


P.S. W wychowaniu kluczowa jest również umiejętność liczenia do 10 , a nawet do 100. ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz